Wat is Yoga nou eigenlijk?

‘Kom goed rechtop zitten en ontspan,’ zo begon de yogadocent mijn eerste les. Rechtop zitten was al een behoorlijke uitdaging voor mij, laat staan ontspannen. Niet dat ik niet wist wat mij te wachten stond, mijn lichaam en onbewuste geest schreeuwden al maanden om yoga. En daar zat ik dan eindelijk in de studio op een matje. Al snel gingen we over tot bewegen. ‘Adem in en lift je linker been van de vloer, adem uit en stap hem tussen je handen.’ Man, man, man het zweet brak me binnen vijf minuten overal uit! Terwijl het bij iedereen schijnbaar moeiteloos afging deed ik mijn best om te verbloemen dat ik er niets van bakte. Na de les voelde ik, naast het feit dat ik nog amper op mijn benen kon staan, een enorme golf van rust door mijn lichaam stromen. Dit was hard werken, en ik wist dat ik terug zou komen.

Inmiddels begrijp ik dat het er niet om gaat dat je je zo perfect mogelijk in de meest bizarre posities kunt wurmen en begrijp ik de frustraties van startende leerlingen. Yoga is meer dan een beetje rekken, strekken en stilzitten. Met yoga ontdek je dat je grenzen kunt verleggen, zowel op als naast de mat. Misschien begin je net met yoga en vraag je je af wat yoga nou precies is. Of misschien doe je al wat langer aan yoga en zoek je een manier om aan anderen te vertellen wat je nou precies doet. Of je wil anderen graag enthousiasmeren maar je weet niet precies hoe je jezelf moet uitdrukken. Welk van deze gevallen ook op jou van toepassing is, in dit nieuwe artikel leg ik yoga zo simpel mogelijk uit!

Wat betekent yoga?

Yoga is een woord afkomstig uit het Sanskriet (Oud-Indiaas), in het Nederlands zouden we het woord vertalen als ‘verbinden’. Verbinden slaat op het verenigen van lichaam en geest en dit kun je doen door middel van je ademhaling. Het is meer dan alleen een beetje rekken en strekken. Sterker nog, de houdingen zijn slechts een van de acht onderdelen van yoga, allen even belangrijk.

Waarom is de ademhaling zo belangrijk?

Heel simpel, anders ga je dood. Iedereen ademt en de adem draagt de levensenergie, ook wel pranayama genoemd. Van oorsprong had men al snel door dat de ademhaling de brug tussen lichaam en geest is, een verbinding tussen je fysieke sensaties en je denkproces. Je kunt het zien als een barometer van hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt. Wanneer jij je bijvoorbeeld gejaagd voelt is dit terug te leiden naar je ademhaling. Het gevoel van gejaagdheid komt door een versnelde ademhaling. Het geeft je onderbewuste als het ware een signaal dat je lichaam moet overschakelen naar de ‘fight or flight’ modus. Je spieren krijgen extra kracht zodat jij je beter kan focussen om uit de benauwde situatie te komen, een hele gezonde en natuurlijke reactie dus!

Wanneer je echter altijd zo ademhaalt zal dit je hormoonhuishouding verstoren. Je lichaam maakt namelijk constant adrenaline aan waardoor je je altijd gejaagd voelt. Dit is op te lossen door middel van ademhalingstechnieken en die leer je bij yoga.

 

 

Wat is het doel van yoga?

Yoga heeft dus als doel het samenbrengen van lichaam en geest door middel van de ademhaling. Traditioneel gezien heeft Yoga altijd het achterliggende doel gehad je een beter en gelukkiger leven te geven. Een filosofie of levensstijl die je stilte vrede en geluk brengt. Yoga was van oorsprong een uitgebreid systeem voor welzijn op verschillende niveau’s: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. In onze huidige samenleving staan we amper stil bij onszelf, wat we hier doen en wat het doel is van het leven. Onze gedachten zitten veelal bij het werk, onze zorgen, welke spullen we allemaal moeten kopen etc. Hoe vaak neem jij bijvoorbeeld nog een aantal minuten de tijd om even helemaal niets te doen? We kijken constant naar een TV, Smartphone of laptop omdat we ons anders verveeld voelen, en dit isoleert ons van de wereld om ons heen, het universum. We krijgen overgewicht, raken gestrest, verveeld, depressief en hebben last van talloze klachten, simpelweg omdat we niet weten waar we nu helemaal mee bezig zijn. Er is geen doel en het geeft geen voldoening. Wat mensen nodig hebben is meer connectie met zichzelf, spiritueel bewustzijn.

Voordelen van yoga

Yoga is eigenlijk een filosofie voor een beter leven. Er zijn talloze voordelen, zowel fysiek als mentaal, waar iedereen zijn eigen invulling aan zal geven. Hieronder de belangrijkste voordelen kort uitgelegd.

Meer flexibiliteit, kracht en balans

Door het beoefenen van yoga wordt je fysiek uitgedaagd. Je wordt meer bewust van je lichaam en hoe het werkt. De houdingen zijn er voor bedoeld om zowel je lichaam als geest te trainen en geven je meer kracht, flexibiliteit en bevorderen je balans. Hierdoor zal de energie beter door je lichaam stromen met als gevolg een beter functionerend lichaam.

Meer energie

Voel je je futloos en vermoeid? Doe aan yoga! Doordat de energie dan beter door je lichaam stroomt krijg je ook daadwerkelijk meer energie. Het zuurstofgehalte in je lichaam wordt hoger door op de juiste manier te ademen waardoor je spieren en organen meer brandstof kunnen maken en krijgen.

Rug en nekklachten

Tegenwoordig worden veel mensen met rug- en nekklachten door artsen en fysiotherapeuten doorverwezen naar yoga. Dat is niet heel gek want door yoga kan er veel onnodige spanning in het lichaam worden losgelaten. De gedraaide houdingen hebben bijvoorbeeld als fysiek effect dat er ‘spanning uit het lichaam wordt gewrongen’. De ademhaling creëert meer ruimte in onze wervelkolom waardoor de wervels minder op elkaar worden gedrukt. Daarnaast helpt een gecontroleerde ademhaling bij nekklachten. Wanneer je constant te snel en te hoog adem haalt, raken de hulpademhalingspieren (rondom nek) overbelast en gaan de spieren pijn doen. Het controleren van de adem kan er dus voor zorgen dat deze spieren rust krijgen en kunnen ontspannen.

Slapeloosheid

Dit heeft vooral te maken met het feit dat je niet of moeilijk kunt ontspannen. Mede door je ademhaling is je brein constant alert en aan het nadenken. Ademhalingstechnieken helpen je om je brein te kalmeren en meer rust te vinden als je gaat slapen.

Stress

Het onderdeel stress is eerder in dit artikel uitgelegd.

Gevoel van voldoening

Door yoga zul je meer in contact komen met jezelf, je drukt als het ware even op de pauze knop waardoor je meer tijd krijgt om stil te staan bij de wereld om je heen. De natuur, de dieren, de mensen, yoga helpt je om je meer verbonden te voelen met het universum wat een gevoel van voldoening geeft. Dit is een beetje lastig uit te leggen, en je zult het niet ervaren door alleen maar over yoga te lezen. So, what are you waiting for?!

Conclusie

Lenigheid is een gevolg en nooit een doel op zich. Met een stijf lichaam kun je dus prima yoga beoefenen en je lichaam zal sneller flexibel worden dan je denkt. Wanneer je yoga een kans geeft, zal je merken dat je minder snel moe bent, meer energie hebt en je alerter en vitaler voelt. Je lichaam zal sterker worden!

Kansen om te groeien op de yogamat liggen vaak in een onaangenaam grensgebied verborgen. In elke houding heb je de mogelijkheid om je fysieke grenzen op te zoeken. Misschien heb je het idee dat je nooit verder kan komen en zie je de stijfheid als gegeven. Maar door steeds opnieuw het grensgebied te onderzoeken, jezelf uit te dagen en misschien een klein stapje verder te gaan zullen blokkades verschuiven, en uiteindelijk verdwijnen. Je lichaam zal meer open zijn, krachtiger en flexibeler worden dan je ooit had durven dromen. Je komt erachter dat je grenzen kunt verleggen zowel op als naast de mat. Want yoga is meer dan alleen een serie houdingen waarin je rekt, buigt, strekt, draait en ademt. Het is een levensfilosofie.

Vragen? Stel ze gerust!

Groetjes Willemijn – Yoga Docent Sportcentrum Balili